Guide: giv dine kunder den bedste købsoplevelse på din webshop!

Guide: giv dine kunder den bedste købsoplevelse på din webshop!

Har du styr på hvordan du giver dine kunder den bedste købsoplevelse? Hvad skal der egentlig til for at dine kunder gennemfører et køb på din webshop og går derfra med et smil på læben? Vi giver dig her de vigtigste punkter du skal have styr på, for at have glade og tilfredse kunder på en overskuelig webshop.

 

Hvordan gør du din webshop brugervenlig?

Først og fremmest skal din webshop være så brugervenlig og enkel som mulig. Vær opmærksom på, at du kan have flere forskellige aldersgrupper, der handler på din webshop. Derfor bør du være påpasselig med ikke at gøre webshoppen for kompliceret. Jo mere indviklet webshoppen er, jo højere er risikoen for at dine kunder vil give op og bevæge sig væk fra hjemmesiden. Det er vigtigt at have webshoppen helt på plads fra starten. Har dine kunder først haft en dårlig oplevelse, kan du nemlig være sikker på de aldrig vender tilbage.

Overskuelighed og nem navigering

Din webshop bør være spændende og let at gå på opdagelse i. Opstil den derfor i et fleksibelt, funktionelt design, som gør det let at danne overblik over alle dine produkter. På den måde kan dine kunder lynhurtigt se, om der er noget for dem, og det vil tage dem hurtigere til selve handlen. Giv dem en kontinuerlig oplevelse, hvor kunderne kan se relaterede produkter til dem de kigger på. Opret også overskuelige hovedkategorier, og hav en søgefunktion, så kunderne ikke behøver skimme igennem alle dine produkter.

Du skaber overskuelighed ved at holde dig til en primær menu med max 7 kategorier. Her kan du eventuelt have dropdown menuer på flere af punkterne, men det vigtigste er, at man med menuen kan danne sig et overblik over alt hvad din hjemmeside har at byde på. Skjulte sider der aldrig bliver besøgt trækker nemlig ned på din digitale synlighed.

Hænger din webshop sammen?

Din webshop bør også være sammenhængende, så din kunde bliver taget til forskellige dele af webshoppen under samme besøg. Det kan du gøre effektivt ved hjælp af landingpages. Her kan du have forskellige Call-to-Action knapper, som let tager kunden videre fra forsiden til webshoppen, til kontakt, til betingelser osv, og giver kunden følelsen af, at have oplevet hele din webshop. Det skal være nemt at finde de forskellige sider og kategorier. Skal kunderne først til at klikke for meget rundt, mister de hurtigt tålmodigheden.

Med en sammenhængende webshop, gør du det også fristende for kunden at købe mere end planlagt. Det viser sig at webshoppens opsætning har meget at sige om kundens tendens til impulskøb. Så overvej nøje webshoppens struktur, før du går i gang.

Sådan gør du din webshop visuelt flot uden designer

Når du skal opsætte din webshop, er det vigtigt den er visuelt flot og lækker. Den skal have et strømlinet design, som giver en flydende oplevelse på webshoppen og giver øjnene appetit til at købe. I stedet for at bruge mange tusinde kroner på en professionel hjemmesidedesigner, kan du faktisk selv opsætte dit tema med få klik.

I evision ecommerce systemet kan du vælge mellem mange forskellige og flotte templates til dit hjemmesidedesign. Det gør det let at opsætte et flot og funktionelt design på ingen tid, som vil imponere dine brugere og fremstå professionelt.

Gør købsprocessen enkel for brugerne

Når dine kunder handler hos dig, skal det gerne gå så hurtigt som muligt. Det skal være muligt at foretage det samme impulskøb, som man oplever i en fysisk forretning. Derfor skal det være nemt at føre en vare fra shoppen og igennem betaling på ganske få klik.

Overvej især brugervenlighed for mobilbrugere. Det er nemlig især her impulskøb opstår. Det er forholdvis nemt at inkludere autoudfyld på din webshop, så kunderne ikke behøver at indtaste deres fulde navn, adresse og telefonnummer. Dette er allerede gemt i kundens cookies, så de kan komme hurtigere igennem processen. Så skal du blot sørge for at der ikke er andre komplekse trin.

Tal til kunderne på deres sprog

Handler du med et internationalt marked, er det vigtigt at have flere sprogversioner til rådighed. Selvom mange kan forstå engelsk i dag, giver det en anden oplevelse, når kunden handler på deres modersmål. Det skaber mere tryghed, idet kunden nu er sikker på at have forstået alle informationer korrekt.

Du kan enten opsætte sprogversioner via geotracking, så hjemmesiden automatisk indstilles efter hvor kunden befinder sig, eller via et rullegardin med sprog, så kunden selv kan vælge. Desuden kan det være nødvendigt at tage kulturelle forbehold, som gør at du bør indrette din webshop på forskellige måder, for eksempel med særligt fremhævede produkter.

 

Rigelig med produktinformation

Endelig bør du sørge for at bruge god tid på at skrive fyldestgørende og spændende produktbeskrivelser, som giver et godt indtryk af produktet og giver kunden alle de informationer, de har brug for. Alt efter hvilket produkt det er, kan du inkludere ingredienser, ideer til anvendelse samt en generel beskrivelse af, hvorfor produktet er unikt.

Sørg for at have tydelige priser på alle dine varer og informer tidligt om alle fragtoplysninger. Kunder kan nemlig godt blive irriteret, hvis de pludselig bliver overrasket med høje fragtomkostninger på dit produkt. Husk også at oplyse om returret.

Hvordan påvirker brugervenlighed min SEO?

Når din webshop skal stemples som Google-venlig, bliver der især kigget på din brugervenlighed. Med en strømlinet hjemmeside med styr på alle disse punkter, vil du opleve at din webshop bevæger sig op på listen af Googles søgeresultater.

I forhold til SEO har det stor betydning at din webshop er:

  • Hurtig til at loade
  • Fyldestgående med “om os” side og kontaktinformationer
  • Rig på SEO optimerede produkttekster
  • professionel med produktbilleder af høj kvalitet
  • sammenhængende, overskuelig og nem at navigere i


Derfor optimerer du altså din brugervenlighed både for dine kunders skyld, men også for at få mere digital synlighed. Jo mere dine kunder bliver på din webshop og klikker rundt, jo bedre resultater vil det give på rangeringen. Inkluder også en blog for at få endnu bedre resultater og få dine kunder til at vende tilbage igen og igen.