Guide: Sådan skaber du effektiv SEO optimering på din webshop!
Vil du gerne nå din målgruppe med organisk markedsføring? Så skal du uden tvivl have styr på din SEO optimering! SEO giver dig den bedste digitale synlighed og gør det muligt at nå ud til et langt større publikum. Samtidig er du sikker på at du kun når ud til personer, som rent faktisk er interesseret i dit brand eller som har behov for dine services. I denne guide viser vi dig hvordan du hurtigst skaber effektiv SEO optimering på hele din webshop!
Hvad er SEO?
SEO står for Search Engine Optimization, som betyder søgemaskineoptimering. Når du udfører SEO på dit website, gør du noget aktivt for at komme øverst blandt søgeresultaterne. Google har diverse krav og retningslinjer som du skal leve op til, for at få succes med SEO. Det handler især om hvordan dine tekster er bygget op, og om de relevante søgeord nævnes i dine tekster. Google kan jo ikke linke til et website der ikke har noget med søgningen at gøre. Googles robotter scanner din hjemmeside jævnligt, for at sikre at alt er som det skal være i forhold til SEO, og om din hjemmeside stadig er relevant i forhold til søgeordene. For eksempel er det et krav at din hjemmeside reagerer hurtigt, at den er mobilvenlig samt at alle billeder er registreret med et tag. Det kan kræve lidt arbejde at sætte sig ind i, men det giver dig garanteret vækst med en stor stigning på dine besøgstal!
Har du styr på din SEO?
For at sikre din SEO optimering, er det vigtigt at du ikke kun gør arbejdet halvt. Du kan bruge timer på at få dine landing pages og andre vigtige sider SEO optimeret, men er hele hjemmesiden ikke Google venlig, giver dit arbejde ikke nogen effekt på din rangering.
Læg derfor en plan for hvad der skal gøres, for at SEO optimere din webshop. Det kunne for eksempel være: skriv produktbeskrivelser af samtlige produkter på webshoppen med en minimumslængde på 150 ord. Her er det vigtigt at du ikke kopierer en beskrivelse og genbruger den til et andet, lignende produkt. Alle produktbeskrivelser skal være helt unikke, uden undtagelser.
Skab unik SEO automatisk
Har du en stor webshop med flere hundrede, ja måske flere tusinde varer, kan det synes mere end uoverskueligt at få SEO optimeret samtlige sider og skrevet beskrivelser til hver og en. Heldigvis er der en solid løsning på dette. Med det ERP-baserede evision ecommerce system får du nemlig unik SEO på alle produkter automatisk. Alle dine billeder bliver hver især tildelt et unikt og relevant billed tag, så Google kan adskille dem fra hinanden og sætte dem i system efter søgeord. Så mangler du blot arbejdet med at få skrevet alle dine unikke produktbeskrivelser.
Sådan får du hurtigst SEO optimeret samtlige produkter
Du har nu fået unik SEO på alle dine billeder, men der ligger stadig et stykke arbejde foran dig. Ligesom med ethvert andet projekt, er det altid effektivt at ligge en plan og strategi for SEO optimeringen. Her skal du have lavet en analyse af, hvilke søgeord der skal bruges på hver produktbeskrivelse, hvornår der evt skal bruges nogle af de samme søgeord og hvordan en relevant tekst til disse søgeord kunne udformes.
Når du har fået lavet konkrete skabeloner over hvad de forskellige tekster skal indeholde af søgeord og hvilken information de skal give brugerne, vil det være mere overskueligt at få skrevet alle produktbeskrivelserne. Alternativt kan du hyre en freelancer til at få skrevet teksterne hurtigere.
Få skrevet de gode metatags
Til enhver side på din hjemmeside skal du have en tilsvarende metabeskrivelse. Ja, selv på din kontaktside. Metatags er den lille tekst der kommer til syne, når dit link kommer op blandt søgeresultaterne på Google. Det er derfor vigtigt at have en indbydende og fangende tekst, som forklarer præcis hvad siden indeholder. Teksten skal være på max 50 ord og skal indeholde dit hoved søgeord. Desuden skal du sørge for at din snippet er tilpasset til hjemmesidens indhold.
Sådan skriver du de bedste produktbeskrivelser
Når du skriver beskrivelserne til dine produkter, er det vigtigt at du ikke kun tænker på at skrive godt i forhold til Googles regler. Du skriver først og fremmest til de mennesker, som interesserer sig for produktet og som skal overtales til at købe. Derfor skal du se produktbeskrivelserne som din personlige sælger, som fortæller kunderne alt hvad der er værd at vide.
Teksterne kan indeholde alt fra ingrediensliste til anvendelse, inspiration eller forklaring af hvordan produktet virker. På den måde fjerner produktbeskrivelsen enhver tvivl kunden måtte have i forhold til at købe produktet. Sørg for at teksten er fyldestgørende og går i dybden, uden at blive for tung. Beskrivelserne kan snildt have plads til humor, alt efter hvilket produkt der sælges. Sørg blot for at teksterne er imødekommende og skaber en relation med kunden.
Hav styr på længden af dine produktbeskrivelser
Det varierer fra branche til branche hvor lange produktbeskrivelserne bør være, for at du kan fremstå som konkurrencedygtig. Du bør nemlig altid have mindst lige så lange eller længere beskrivelser end dine konkurrenter. Her ligger teksterne typisk mellem 100-400 ord. Hold øje med hvad dine konkurrenter gør, og sørg for at skrive skarpere og bedre tekster med alle de gode søgeord.
Brug de bedste SEO værktøjer
Som nybegynder med SEO kan det være lidt af en jungle at finde rundt i. Heldigvis findes der et hav af redskaber, der kan hjælpe dig med at skabe effektiv SEO helt fra starten af, måle hvad der virker på dit website samt lave søgeordsanalyser. Du kan både finde gratis muligheder, hvor du kan slå søgeord op og se om de er populære blandt Google brugere.
Der findes også mere komplekse programmer, som både hjælper dig med at skrive de effektive tekster, samtidig med at der bliver foretaget analyse både af din egen og dine konkurrenters hjemmesider. Disse kan være effektive til hurtigere at få klaret benarbejdet til din SEO optimering.
Endelig er der vejledende hjælpeprogrammer, som evaluerer din tekst direkte og siger hvad der skal rettes op på samt hvad der fungerer effektivt. Disse er især gode til at lære hvad man skal holde øje med, når man skriver sine SEO-tekster.